j. niemiecki ["zerowa" tygodni贸wka]

Dzisiaj na pocz膮tek kr贸tka lekcja o dniach tygodnia oraz posi艂kach na Etutor. Proste kilka zda艅, zgadywanki o porach dnia i kiedy co jemy i tym podobne rzeczy.

Zaj臋艂o mi to zaledwie 11 minut i 56 sekund.

Potem przysz艂a kolej na nauk臋 s艂贸w z u偶yciem vocabtracker. Tak wygl膮da przyk艂adowy tekst przed oznaczeniem i sprawdzeniem znajomo艣ci s艂贸w. M贸j cel to znalezienie 100 nowych s艂贸w i zrozumienie przeczytanego tekstu. Klikaj膮c na nieznane s艂owa wy艣wietlam ich znaczenie w s艂owniku

No dobrze, a co potem b臋d臋 robi艂 z tymi s艂owami? Po 30 dniach b臋d臋 mia艂 baz臋 3000 nieznanych mi s艂贸w. To bardzo proste. B臋d臋 co jaki艣 czas robi膰 "review" i sprawdza膰 czy znam ju偶 znaczenie tych s艂贸w. Basa s艂贸wek powinna szybko spuchn膮膰, ale jednocze艣nie to b臋dzie 艣wietna wskaz贸wka dla mnie samego na temat tego jakie post臋py osi膮gam. M贸g艂bym robi膰 to w Etutorze czy w Anki, aby m贸c wam pokazywa膰 pi臋kne wykresy, ale to ogranicza艂oby moj膮 elastyczno艣膰, bo Etutor ma sw贸j program nauczania, a Anki wymaga r臋cznego wpisywania i poprawiania. Szczerze? Nie chce mi si臋 marnowa膰 na to czasu. Metoda z vocabem jest prymitywna, ale na pocz膮tek my艣l臋, 偶e wystarczy. P贸藕niej mo偶e pobawi臋 si臋 z SuperMemo albo Anki.

A tak wygl膮da przeczytany tekst. Te z podkre艣leniem oznaczaj膮, 偶e jeszcze ich nie znam. R贸偶ne kolory oznaczaj膮 r贸偶ny poziom mojej niewiedzy. Na tej kartce by艂o 40 nieznanych s艂贸w, wi臋c opr贸cz tej przeczyta艂em jeszcze kolejne dwa rozdzia艂y. tej historyjki na poziomie A1.

I powiem szczerze, 偶e bardzo przyjemnie czyta si臋 takie teksty. Na pocz膮tku nie rozumiesz nic, aby potem mie膰 w g艂owie tak膮 przyjemn膮 my艣l "eureka! Teraz wiem o co chodzi"

To zadanie zaj臋艂o mi 25 minut 46 sekund. Jutro sko艅cz臋 ca艂膮 historyjk臋, a potem sprawdz臋 ile z tego rozumiem po sprawdzeniu nieznanych s艂贸w.

Ciekawostk膮 jest, 偶e po odhaczeniu zaledwie 234 s艂贸w jako znane lub nieznane ju偶 teraz inne historyjki na stronie vocab tracker wskazuj膮 偶e m贸j poziom zrozumienia ich tre艣ci powinien by膰 wysoki.

Ot贸偶 艂膮czy si臋 to z dosy膰 znanym faktem w wielu j臋zykach obcych. Tak naprawd臋, wiele s艂贸w powtarza si臋 bardzo cz臋sto i aby zrozumie膰 wi臋kszo艣膰 wypowiedzi i tekst贸w z jakiego艣 j臋zyka wystarczy przewa偶nie rozumie膰 oko艂o 3 tys. najpopularniejszych s艂贸w. Nie oznacza to, 偶e b臋dziemy mogli przeczyta膰 specjalistyczne teksty i materia艂y naukowe, ale do zrozumienia dialog贸w lub zwyk艂ego artyku艂u z gazety powinno wystarczy膰, aby zrozumie膰 wi臋kszo艣膰 przekazu. Czy偶 to nie jest pi臋kne?

Z powy偶szego przyk艂adowego wykresu wida膰 dosy膰 wyra藕nie, 偶e znaj膮c oko艂o 2,5 tys. niemieckich s艂贸w rozumieliby艣my 80% pisanych i prawie 90% m贸wionych s艂贸w. Ca艂a reszta, czyli oko艂o 7,5 innych najpopularniejszych s艂贸w odpowiada za oko艂o 15% reszty zrozumienia.

Kiedy艣 gdy to zrozumia艂em, to by艂em w lekkim szoku, chocia偶 z r贸偶nymi j臋zykami mia艂em styczno艣膰 ca艂y czas, ale dos艂ownie nigdy nad tym nie my艣la艂em, 偶e faktycznie niekt贸re s艂owa widz臋 ca艂y czas, ale ju偶 nawet nie zwracam na nie uwagi, bo sta艂y si臋 oczywisto艣ci膮.

A teraz pora na najprzyjemniejsz膮 cz臋艣膰, czyli jakie艣 filmiki. Wybra艂em dwa filmiki o czasie wolnym z kana艂u DW lernen. Z u偶yciem Notebook LM zrobi艂em podsumowanie oraz konspekt kursu.

Pierwszy by艂 o ogr贸dkach dzia艂kowych:

Przed przeczytaniem podsumowania przeczyta艂em jedynie quiz. Obejrza艂em filmik, a potem spr贸bowa艂em odpowiedzie膰 na pytania z quizu, aby wiedzie膰 czy dobrze zrozumia艂em wideo. P贸藕niej znowu obejrza艂em, ale ju偶 po przeczytaniu ca艂ego streszczenia i opis贸w, aby teraz ju偶 艣wiadomie poprawi膰 w g艂owie b艂臋dy tego jak rozpozna艂em tre艣膰 materia艂u.

Brzmi dosy膰 skomplikowanie, ale w rzeczywisto艣ci to bardzo proste kroki, kt贸re wymuszaj膮 uwa偶ne prze艣ledzenie o czym jest mowa. Bezmy艣lne ogl膮danie czego艣 bez celu to nie jest dobra metoda.

Drugi jest o "techno dla emeryt贸w", ale nie ma sensu opisywa膰 ponownie tych samych krok贸w z NotebookLM.

To zaj臋艂o mi 30 min.

Related post

Komentarze